2012/08/29

Et styk brugt ferie til salg…

Så er jeg vendt tilbage – fra en lækker lille ferie på toppen af Danmark, med fornyet energi, vilje og lyst til at komme igang med afgangs projektet og ikke mindst diverse lækkerier fra lokalområdet.
Ferien startede så godt som nogen ferie kan, med fødselsdags fejring for mig selv fredag og bryllup for et par skønne mennesker lørdag. Efter brylluppet kørte vi til Råbjerg mile camping, hvor min familie havde været så søde at sætte deres campingvogn op til os. Økonomien var ikke just til charterrejser, hotelovernatninger osv. – eller det kunne den godt være, men så snakkede vi højest et par dage – her fik vi en hel uge for mindre (måske især fordi lån af campingvognen var gratis) så det virkede som et godt valg for os!
Herefter følger lige lidt billedspam.

Vuffen virkede til at synes at det der ferie var helt fantastisk, lige her var hun ikke helt så tilfreds da hendes morgen luftetur, blev forpurret af et tordenvejr, så hun blev en anelse våd og gemalen måtte bruge et godt stykke tid på at få hende tør igen.

Vi havde hørt om en ny butik åbnet i Skagen – nordisk køkken, som sælger, olier, eddiker, marinader, marmelade og salt lavet med nordiske råvarer, vi fik brugt lidt for mange penge herinde, men har en masse lækkerhed med hjem – mere om det i et kommende indlæg.

Den tilsandede kirke skulle selvfølgelig have et besøg – det er der vist bare ingen vej uden om.

Vi boede ikke så langt fra kandestederne som fik en del besøg af os. Her er det undertegnede (lykkelig med et stykke drivtømmer i hånden) og vuffen i fuld fart hen over stranden. Vuffen var helt pjattet med stranden, sand, tang, lugte og andet godt – det havde været helt perfekt hvis nu bare det der hav det ikke havde været der – vi har ikke en vandhund!
Fra endnu et besøg i kandestederne, det blev næsten fast aftenrutine at køre derned og se på solnedgang – når den ikke blev gemt bag skydække.

I forbindelse med mit afgangsprojekt skulle jeg se et naturcenter, for at se hvordan andre har gjort det. Jørn Utzon har tegnet dette på Skagen Odde så det var jo oplagt at besøge det på ferien. Desværre er det som om naturen er trådt i baggrunden inden for til fordel for kunst og design, men Utzons ideer med at indramme naturen er heldigvis stadig bevaret – noget jeg fandt enormt fængende.

Campingpladsen lå lige ud til noget af Skagens fantastiske natur – en natur der bare blev en lille bitte smule mere fantastisk da jeg på det nærmeste faldt over nogle kantareller. Det her var første portion som blev gemt til dagen efter, der fandt jeg cirka tilsvarende mængde som blev til en lækker lille svampestuvning. Sidst på ugen kunne jeg på samme sted tage lidt flere, som blev smidt i vores aftensmad – lad mig bare sige at jeg var en anelse stolt over rent faktisk at have fundet kantareller, det er aldrig lykkedes før.

Oven i “kantarellykken” fandt vi også havtorn – jeg troede egentlig ikke de var modne endnu så jeg havde ikke regnet med at finde nogen – men enten har jeg: plukket dem for tidligt, læst forkert eller også har buskene her ikke hørt at de først skal modne om en månedstid. I hvert fald fik jeg plukket en god portion (cirka 700 gram) og ødelagt mine hænder en lille smule – men hvad gør man ikke for velsmagen? Igen kunne stoltheden ikke helt skjules.

Lige et sidste billede, her af Vuffen, der “hjalp” med nedpakningen af campignvognsteltet – hun sørgede for at det ikke fløj sin vej. Det er godt at have hjælpere.

Det blev også lige til en tur på bryghuset – sammen med min søster der lige er flyttet til Skagen, hvor hun og gemalen fik sig hver sin øl og jeg fik mig en stikkelsbærsaft (har i en alder af 24 stadig ikke lært at drikke øl.)
Lørdag tog vi omkring kvalitetsfødevaremesse i den gamle autionshal på Skagen havn – det var dog lidt en fuser – jeg håber foodfestival bliver bedre. Fik dog købt lidt mel – også mere om det i et senere indlæg.

Ferien sluttede dog knap så godt som den startede, Vuffen blev pludselig meget dårlig og var slet ikke i sit vante humør. Hun ville helst bare ligge i en seng eller sofa og ville ikke lade os af syne. Så mandag, inden vi kørte hjem måtte vi have hende til dyrlæge – vi troede hun havde feber. Man kan så konstatere at det er godt vi ikke er dyrlæger, det viste sig nemlig at være et hold i ryggen, så det var heldigvis ikke så alvorligt, de fik dog lige sat en skræk i livet på os, da de ville tjekke hende for at være sikker på at det ikke var en diskusprolaps – det var nogle meget lange timer, mens vi ventede på svar. Så nu står den på smertestillende piller, korte gåture og afslapning for hende. Har overvejet om jeg måske kan masserer hende lidt, for at afhjælpe smerterne lidt – nogen der har erfaring med det? Så hører jeg gerne!

En tanke om "Et styk brugt ferie til salg…"