2017/08/15

Ferie i det danske

Som tidligere beskrevet har vores ferie planer for i år, ændret sig på grund af arvingens ankomst. Det blev til den korte uge i Harzen i slutningen af juni, og så et par uger her i slutningen af juli, hvor gemalen havde ferie (og jeg barsel)

Den første uge, lånte vi mine forældres autocamper, til en tur mod vest. Planen var oprindeligt at starte omkring Hanstholm og så køre nedad og ende ved Bork Havn ved Ringkøbing Fjord. Planerne blev dog ændret undervejs, men det er friheden ved at være afsted i autocamper og ikke have nogen faste aftaler.

Vi lagde fra land her fra Langå søndag middag, da gemalen fik fri. Turen gik til Sæby til mine forældre, hvor vi pakkede fra vores bil over i camperen, og hyggede lidt med familien – de bød på aftensmad inden vi hen ad aften (i silende regn) lagde fra land og kørte mod Hanstholm, hvor vi fandt overnatning på en “mini-camping” ved en fiskesø.

Derefter kørte vi helt mod vest og ind i National Park Thy, og lavede små stop undervejs. Først ved Stenbjerg Landingsplads, derefter ved Lodbjerg Fyr (med en afstikker til Lodbjerg Kirke – for min skyld) og endelig en tur omkring Agger.

Stenbjerg Landingsplads

Den lille bitte Lodbjerg Kirke

Hen på eftermiddagen kørte vi til havnen på Jegindø, for at slå “lejr for natten” – her kunne vi holde med camperen helt ned til stranden, med udsigt over Limfjorden og den lille fine havn.

Tirsdag besluttede vi, at istedet for at køre længere syd på, ville vi hellere en tur til Mors. Her tog vi en tur til Ejerslev Havn på den nordlige del af Mors, hvor gravning efter Moler har skabt en Lagune lige ved havnen. Et fint udgangspunkt for en gåtur, i en længde jeg også kunne være med på.

Vi kunne selvfølgelig ikke nære os og skulle lige kigge efter lidt mulige fossiler i leret, gemalen satte jagten ind efter en skildpadde som det mindste. Vi havde dog ikke heldet med os.

Vuffen tager en pause i skyggen, selvfølgelig ved siden af det tæppe vi havde lagt ud til hende - ved slet ikke hvorfor vi prøver.

Vuffen tager en pause i skyggen, selvfølgelig ved siden af det tæppe vi havde lagt ud til hende – ved slet ikke hvorfor vi prøver.

Lagunen ved Ejerslev havn

Denne ferie blev igen meget rolig, i forhold til hvad vi plejer – så der blev læst bøger, taget middagslure og hygget med vuffen.

Onsdag kørte vi til Thise, for lige at besøge ostebutikken på mejeriet der, for så at tage færgen over til Hvalpsund og køre derfra til Rebild. Et par venner var på camping med deres drenge i Rebild og vi blev enige om at det kunne være hyggeligt, hvis vi sluttede os til dem for et par dage.

Inden vi ramte campingpladsen, blev der dog lige tid til en tur i Thingbæk Kalkminer. Onsdag og torsdag blev til afslapning og hygge med vennerne på campingpladsen, med et par småture ud i skoven og Rebild Bakker. Inden vi fredag vendte autocamperen mod nord og kørte op og afleverede den til mine forældre igen.

Ved Thise mejeri

I kalkminen

På tur i skoven

Et af de mange får i Rebild Bakker - de var dog ikke så imponerede over vuffen

Et par af de mange får i Rebild Bakker – de var dog ikke så imponerede over vuffen

Efter at have afleveret camperen, kørte vi til mine svigerforældres sommerhus, nord for Frederikshavn. Vi have fået lov at låne det i en uges tid, så ferie afslapningen kunne fortsætte kombineret med muligheden for at se familie og venner.

Lørdag satte gemalen mig af hjemme hos mine svigerforældre, min svigerinde havde arrangeret et lille hyggeligt babyshower for mig, med et par af mine veninder, min mor, moster, mindstesøsteren og svigermor.
Jeg havde allerede i starten af graviditeten sagt at jeg ikke var interesseret i et babyshower og sagt til gemalen at hvis nogen skulle få den idé skulle han lukke den ned med det samme. Han hørte så tydeligvis ikke efter, for han havde været med på at få det arrangeret. De havde dog fanget hvilken del af babyshoweret jeg ikke er fan af – det her alt for amerikaniserede med underlige lege og alt for dyre gaver, alt sammen i en sky af lyseblåt (eller lyserødt til en pige) – så det var skåret helt væk, og det var til gengæld en hyggelig eftermiddag med kaffe, kage og massere af snak. Så alt var tilgivet – og jeg var virkelig taknemmelig over at de ville arrangere det for mig :)
IMG_20170729_151707 IMG_20170729_155820

Resten af ugen gik stille og roligt, tirsdag var vi en tur i Hjørring, for at lænse kontoen og dermed afhente “ekvipagen” til arvingen. Indkøb af barnevognen blev foretaget i Hjørring fordi vores gamle underbo arbejder der, og det gav sådan en dejlig rabat :) Det gjorde så også at vi godt kunne se det krævede en ekstra tur til hjem, for sådan en vogn (+ de øvrige indkøb) fylder alligevel en del – oven i ferieoppakningen. Heldigvis passede det sammen med at vi onsdag havde fødselsforberedelse i Randers og at jeg derfor havde lagt et besøg ved lægen ind samme dag. Så det blev lidt ekstra kørsel med en tur til Randers og tilbage til Nordjylland igen, men vi ville lige vride det sidste ud af ferien – og samtidig kunne vi på den måde nå at fejre min fars fødselsdag om fredagen, inden vi kørte hjem samme aften.

Alt i alt en hyggelig og afslappende ferie – ikke så indholds- og oplevelsesrig som de plejer, men efter omstændighederne rigtig dejlig. Og så er vi dybt taknemmelige over at være så heldige at have forældre der vil udlåne autocamper/sommerhus til os!

Nu går vi bare og tæller dagende, snart kan de tælles på fingrene, til termin her den 28. så er det bare spændende hvornår arvingen melder sin ankomst – vi venter i spænding.