Kategoriarkiv: ferie

En mindre opsamling

16. marts, 2016

Bloggen har været nede i et stykke tid, men nu har min søde mand fået den til at virke igen, så lad os tage en lille opsamling på hvad der er sket siden sidst.

I bund og grund har der bare været travlt travlt travlt – jeg har haft rigtig travlt på arbejdet og gemalen, ja han har bare arbejdet – hele tiden føles det som. Så der har ikke været tid/overskud til så meget andet. Men nu titter foråret frem, med blomster, sol, påske og – håber jeg – bedre tid og overskud.

Men der er da også blevet tid til andre ting. Vi havde en uges ferie i februar, som vi startede herhjemme blandt andet med en tur til stranden i Tversted

2016-01-30 15.57.24

Sidst på ugen kom vuffen i pleje ved mine forældre og vi satte kursen mod Schwerin i Tyskland til en forlænget weekend.

Byen står rigtig fint dernede, med flere smukke bygninger – bygningen over dem alle var naturligvis slottet – som desværre var lukket pga. ombygning, men vi kunne da nyde skønheden udefra.

Man bliver nok aldrig for gammel til at "bestige" store træstuppe

Man bliver nok aldrig for gammel til at “bestige” store træstuppe

Vi havde det smukkeste vejr til at gå rundt i byen i.

Et sandt eventyrslot

Fra slotsparken

I starten af marts var vi til gallafest ved min moster der fyldte rundt og endelig kunne jeg komme i min smukke vintagekjole og blive dresset helt op med stort hår og bling-bling smykker

2016-03-05 17.23.40

Til festen havde jeg kreeret kager – men dem tror jeg at jeg vil lave et særskilt indlæg om.

I sidste uge var jeg til åbning af Skagen Museum og By og Egnsmuseets udstilling og Skagens arkitekturhistorie – Sort, Gul, Rød.

De har i forbindelse med udstillingen udgivet en bog, hvortil jeg har skrevet en artikel – jeg kan garantere for at jeg er ikke så lidt stolt over at være blevet spurgt om jeg ville dette og ikke mindst at være “udgivet” nu. Gemalen havde desværre ikke mulighed for at komme med, så vi må en tur på museum til sommer, så han også kan få set udstillingen. Så er der også lidt bedre tid til at se hele deres udstilling efter museet er genåbnet efter til- og ombygning.

Lørdag gik turen til Aarhus og (en længe ventet) koncert med Annika Aakjær – vi købte billetterne allerede i november. Vi er ikke særlig store koncertgængere, men vi har udviklet en fælles forkærlighed for Annika Aakjær, så da hun annoncerede en forårs tour var der ingen tvivl om at vi var nødt til at komme med.

Lidt gamle er vi jo, så vi besluttede os for at vi ikke gad at køre hjem fra Aarhus samme aften, så vi bookede os ind på et hotel og lavede en tur ud af det, blandt andet med alt for lækker mad på Frederiksgade 42, så vi måske blev liiiidt for mætte inden koncerten, men pyt – det var en skøn skøn tur. Imens blev vuffen passet hos vores venner, et døgn på landet var bare lykken for en lille hund der snork boblede på sofaen med os resten af søndagen.

I dag var jeg en tur omkring Vitskøl Kloster til reception på en ny bog om klosteret, jeg har et dejligt alsidigt arbejde der byder på lidt af hvert – og altså også bogreceptioner.

Den nærmeste fremtid byder på en påske med en gemal der skal arbejde, og så satser vi på at få tid til at komme lidt i haven og kort tid derefter en uges ferie hvori gemalens runde fødselsdag skal fejres.

En backup plan

22. juli, 2015

Vores planlagte tur til Sverige gik jo lidt i fisk. Så vi tog en backup plan i brug istedet for i går.

Første stop på turen var på Galleri Birkegaarden lidt uden for Brønderslev – et ret fint sted, med et godt udvalg i kunstgenstande, til virkelig rimelige priser. Galleriet drives på frivillig basis og er klart et besøg værd.

Den hyggelige indgang til galleriet.

Den her lille sag fik lov til at komme med os hjem - vi kunne ikke rigtig stå for den.

Den her lille rakubrændte-sag fik lov til at komme med os hjem – vi kunne ikke rigtig stå for den.

Herefter gik turen til Hune for at se Anne Justs Have (Haven i Hune) der er en spændende have at gå igennem, med mange snørklede stier og interessante planter. Det var lidt svært at komme rundt, på de smalle stier med mange mennesker der stoppede op hele tiden, men det må man vel tage med som en del af oplevelsen. Vi er alle haveejere, vores venner er “nye” haveejere som er ved at anlægge deres have, så der blev samlet inspiration til smukke blomster og snor lige hække.

Rundt om i haven var flere mindre huse, værkstedet her var klart min favorit.

Jeg har vist bare en svaghed for roser.

Endnu en rose.

Et alternativt andehus.

Gemalens drøm af en snor-lige hæk.

2015-07-21 14.45.35

Frokosten indtog vi i Blokhus, med en efterfølgende tur rundt i byen og ned på stranden.

Blokhus strand med sømærke og badehuse.

Dagen blev afsluttet med grillning hos vennerne, inden vi tog hjem og væltede om på sofaen – det er utroligt så træt man kan blive af sådan en dag. Men den var SÅ hyggelig, og en værdig arvtager, når nu de oprindelige planer gik i vasken.

Mere ferie?

25. juni, 2015

Vi kan åbenbart ikke helt få nok af det der ferie – så i sidste uge var vi afsted endnu engang. Endnu engang har mine søde forældre lagt feriebil til, og endnu engang blev en del af Danmark udforsket.

Denne gang blev det Fyn og øerne der blev udforsket, indtil vi midt på ugen besluttede os for at tage til Ribe egnen med besøg på Rømø og Mandø. Ferien blev afsluttet i Gram hos en veninde fra arkitektskolen, der har slået sig ned – i et hus enhver romantiker/restaurerings arkitekt/indoktrineret gemal ville være misundelig på.

Og så lige lidt billedspam

En ferieklar vuffer

Thurø kirke var første stop på vejen, her ligger gemalens farfar begravet - så det var et vigtigt stop.

Thurø kirke, hvor gemalens farfar ligger begravet, var første stop på vejen.

På lnageland, har man forstået "ingen bevarelse uden benyttelse" begrebet og valgt at gøre de fine gamle transformatortårne om til kunsttårne - fin idé og skønt at tårnene kan blive stående - uden at blive til urinaler ;)

På lnageland, har man forstået “ingen bevarelse uden benyttelse” begrebet og valgt at gøre de fine gamle transformatortårne om til kunsttårne – fin idé og skønt at tårnene kan blive stående – uden at blive til urinaler ;)

Fik most mig ind i en jættestue, og faldt på halen over det enkle men fasinerende bygningsværk.

Drømme forbilledet til en køkkenhave i Den Fynske Landsby - det kræver nok bare lidt mere have end vi har lige nu.

Drømme forbilledet til en køkkenhave i Den Fynske Landsby – det kræver nok bare lidt mere have end vi har lige nu.

Jeg forelskede mig lidt i denne type vejskilte - med krone på toppen und alles.

Jeg forelskede mig lidt i denne type vejskilte – med krone på toppen und alles.

Strand - vand - bro og Sjælland

Strand, bælt og bro

Brahetrolleborg kirke på Fyn

Kommandørgården på Rømø - et besøg værd, hvis man skulle komme på de kanter

Kommandørgården på Rømø – et besøg værd, hvis man skulle komme på de kanter

På Fanø kørte vi "bæstet" ud på Lakolk strand, og nød valgdagen i blæst og sand

På Rømøø kørte vi “bæstet” ud på Lakolk strand, og nød valgdagen i blæst og sand

Vuffen fik tiltusket sig en plads oppe foran da vi kørte fra stranden igen

Vi gjorde holdt ved Mandø og blev overrasket over en stor flok islændere - med ryttere, der red af vandvejen.

Islændere på vej til Mandø

På vægtertur i Ribe

Vi kørte hjem fra ferien lørdag aften. De sidste dage i gemalens ferie brugte vi i kolonihaven og ude på vores venners gård, hvor Sankt Hans blev fejret med stort bål og grill og lambrusco.

Ferien sluttede af med et par dage hjemme og Sankt Hans på vores venners gård.

DJursland tur-retur

6. juni, 2015

I sidste weekend havde vi lånt mine forældres autocamper, til en lille forlænget weekend. Det at skulle tage på ferie i en autocamper har været en lille hurdle for min at skulle komme over – jeg er nok mere storby-hotel-ferie-menneske. Men der er nu også noget over at tage på ferie i en autocamper og gå i seng og vågne op til bølgebrus og fantastiske udsigter. og så er budgettet på dagpenge+elevløn nok mere til autocamper end hotelferie.

Fredag mens gemalen var på arbejde, fik jeg pakket camperen så vi var klar til at køre da han kom hjem ved fem-tiden. På anbefaling fra mine forældre, kørte vi til Randers lystbådehavn og overnattede der.

Udsigt over Randers lysbådehavn

Lørdag morgen, kørte vi en tur ud og så hvor en stor del af min barndom er foregået. Jeg kommer oprindeligt fra Randers og min mormor og morfar boede også i byen. Med en far der pendlede og en mor der arbejde i aftenvagt var børnehavers åbningstider ikke det bedste match for os, så derfor blev mine søskende og jeg passet hos min mormor og morfar fra at min mor tog på arbejde til min far kom hjem. De boede et helt fantastisk sted, når man var barn – lige ud til en eng med en del forskellige dyr der kunne fodres. Stedet var lige så dejligt nu hvor jeg kom tilbage – huset så ikke så hyggeligt og eventyrligt ud længere, og haven der havde virket uendelig stor for en lille pige virkede nu lille bitte og trist – hvilket måske også hang sammen med at min morfar var flittig havemand med stor køkkenhave, som nu er sløjfet til fordel for græs. Men området er lige som fantastisk som jeg husker det – lige ud til Gudenåen, og med kolonihaveforening som naboer.

Herefter gik turen ud til Korsmedergaard gårdbutik som jeg ville ønske lå lidt tættere på Sæby. Og derfra en tur til Fussingø, som lå et stenkast derfra. Som barn var jeg flere gange med skolen ved Fussingø så det var et hyggeligt gensyn. Et meget smukt område, som jeg næsten helt havde glemt fandtes.

Udsigt over Fussingø

Det "klassiske" både-/badebrosbillede

Det “klassiske” både-/badebrosbillede

Herefter gik turen tilbage til Randers, hvor vi besøgte min (gran)onkel og tante. De bød på dejlig frokost og lækker kage – og rigtig meget hygge. Vi får ikke set hinanden så meget, så det er dejligt når det lige kan lade sig gøre.

Da vi kørte fra Randers gik turen mod Clausholm Slot for at se deres haveanlæg der blev renoveret for nogle år siden. En kombination af kulturarvsarkitekt og en mand med forkærlighed for engelske græsplæner, er et barokt haveanlæg så absolut et must at besøge. Dagen sluttede på Bønnerup Strands lystbådehavn hvor vi fandt en autocamperplads at sove på.

Vores udsigt fra spisebordet

Søndag satte vi kursen mod Ebeltoft, det var faktisk hele grundlaget for at tage til Djursland. Vi tog en gåtur med vuffen gennem byen og nød det store udvalg af smukke døre, og fantastiske miljøer.

Døre i Ebeltoft

Ellers blev dagen tilbragt i Mols bjerge og afsluttet på Helgenæs ved Sletterhage fyr, hvor vi kunne overnatte – mens en voldsom blæst vuggede os i søvn.

Sletterhage Fyr

Mandag kørte vi til Kalø Slotsruin og spise morgenmad på parkeringspladsen, med udsigt til ruinen. Da morgenmaden var faldet på plads travede vi afsted ud over toppede brosten i voldsom blæst. Vuffen havde en fest – de bruger køer til at holde væksten nede derude, og sådan nogle kokasser, de er altså bare lækre! – køerne derimod måtte godt holde sig væk, der skulle noget overtalelse til at få hende til at gå forbi dem.

Dagen stod i slotte/herregårdenes tegn en tur til Gammel Estrup blev det også til. Gemalen har indfundet sig med sin skæbne og ser gerne på slotte, herregårde og kirker med ham – selvom jeg tror landbrugsmuseet fangede lidt mere hans opmærksomhed, end min spændende fortælling, om hvordan de har rekonstrueret et gulv, ud fra en lille detalje på et maleri de havde fundet.

Landbrugsmuseet var nu også rigtig godt – med udstillinger bygget op på en måde som er det mest oplagte for os – der ikke er til at stå og læse store plancher, men mere skal se og opleve en kontekst.

Gammel Estrup

Når nu der står et dansk ikon, så må man jo have taget et billede ved siden af hende

Efter Gammel Estrup gik turen mod Farsø og en campingplads. Jeg skulle nemlig til en jobsamtale tirsdag, så skulle lige friskes lidt op efter 3 dage i en autocamper.

Så tirsdag stod på samtale og hjemkørsel. Vi have tænkt at Løgstør skulle have haft en besøg, men det stod ned i lårfede stænger, så det er udskudt til senere på sommeren.

Det er en lidt sjov måde at være på ferie på når man kører autocamper, man kommer i hvert fald meget rundt og ser alt muligt. Der blev nu også tid til mange spil kort, og små gåture rundt omkring. Det er så dejligt at kunne få lov at låne “vidunderet” så vi kan få holdt lidt ferie. Allerede om en uge, går turen afsted i den igen – 10 dage i det sydfynske ø-hav – jeg vil ned og vælte mig i gode grøntsager og rygeost 😉

Lige nu står den vist på bad, hundeluftning og så mod Frederikshavn for at samle svigermor op og til fødselsdagsmorgenmad ved gemalens moster. God weekend til jer alle.

Weekend get away

20. april, 2015

Gemalen havde en hel weekend fri, den første i et godt stykke tid. Så derfor havde han arrangeret at vi lånte svigermekanikkens sommerhus, lidt nord for Strandby. Ikke fordi der skulle ske noget særligt, men bare fordi, vi (nok især han) godt kunne bruge en weekend helt uden planer og uden vild aktivitet bare ren og skær afslapning.

Så da gemalen havde fri fredag, pakkede jeg bilen og kørte op for at hente ham og videre ud til sommerhuset. Fredag møder gemalen 5.30 og arbejder ellers derud af i de næste 10-11 timer, så aktivitetsniveauet fredag aften blev sat derefter. Lidt let aftensmad og så ellers et par afsnit af House of Cards, som vi først er startet på at se for nogle uger siden og nu er totalt bidt af…

Lørdag og søndag var egentlig meget ens, en tur til stranden med vuffen, nyde solen på terrassen, spille matador, “røvhul”, 500 og uno og ellers bare nyde at vi ingen planer havde.

Det er så dejligt at have muligheden for lige at låne forældrenes “feriemuligheder” en gang i mellem, om det så er svigermekanikkens sommerhus, eller forældrenes autocamper.

2015-04-18 11.19.31

Vuffen nyder altid at komme til stranden, selvom havet er lidt farligt og at det skal foregå i snor på den her tid af året.

2015-04-18 11.29.25

Selv efter at have revet arme og hænder op på at fjerne tjørn for nogle uger siden, nyder jeg bare de blomstrene skønheder på den her tid af året.

2015-04-18 11.50.35

Uno er bare blevet et af vores favorit feriespil – også selvom vi kun er to om at spille det.

2015-04-18 16.00.10

Vuffen og gemalen var helt enige om det der afslapning.

2015-04-18 17.40.51

okay okay – jeg er bidt af en gal spillefugl, og jeg eeeeelsker matador – selvom gemalen stort set altid banker mig sønder og sammen (lige det her spil vandt jeg dog – se de fiiiine hoteller, det er mine)

Det er altid lidt spændende at komme hjem til sådan et spireprojekt når man har været væk - bønnerne her havde været dygtige og blevet mega store på de par dage.

Det er altid lidt spændende at komme hjem til sådan et spireprojekt når man har været væk – bønnerne her havde været dygtige og blevet mega store på de par dage. Så nu er de plantet om i større potter, og er nok snart klar til at blive udendørs “trænet”.