Kategoriarkiv: ferie

Sommerferie i Norge

26. juli, 2018

Udsigt over fjeld og sø

Sidste år havde vi snakket om at sommerferien skulle gå til Norge. Gemalen havde aldrig været der og ville rigtig gerne se landet. Jeg har set Norge på kryds og tværs (og langs) – men det er ved at være mange år siden så et besøg var ved at være på plads.

Men så meldte arvingen sin ankomst, og vi blev enige om at udskyde Norge. Fjeldtur med en gravid er lidt for trist. Men i år kunne slæbet af arvingen deles mellem os, så nu skulle det være. Det blev selvfølgelig ferie i roligt tempo, det bliver helt automatisk sat ned når der lige skal beregnes 1 – 2 lurer hver dag.

Venter på færgen

Vi havde købt et samlet tilbud igennem Color Line, hytte og overfart. Ved at rejse tirsdag frem for lørdag sparede vi et par tusinde, så det gjorde vi da klart. 4700 kr for en uge var lige til at leve med at betale. Så kan man godt leve med de høje priser i Norge (ok især fordi vi havde planlagt og pakket mad med hjemmefra)

Ferien startede faktisk allerede mandag. Der kørte vi til Nordjylland og overnattede hos mine forældre. De var på ferie, så det var kun mindstesøsteren og hendes kæreste der var hjemme – så vi hyggede med dem. De havde lovet at passe vuffen som vi ikke ville have med til Norge.

Tirsdag formiddag vendte vi bilsnuden mod Hirtshals. Vi kørte i god tid og det viste sig at være en god idé. Færgen var proppet til randen, men vi kom tidligt på og fik en god plads. Det gav lidt ventetid på havnen, men det klarede vi med et tæppe, lidt vand og kiks.

Arvingen klarede færgeturen i fin stil, charmerede de andre og tog en god lur. Fra Larvik kørte vi mod Rauland, en køretur på cirka 3 timer. Men først var vi cirka en time forsinkede fra færgen. ID kontrol på havnen gav kææææmpe kø… og efter lidt omkørsel først fordi gps’en mente der var en tilkørsel til motorvejen der ikke var der, og derefter pga vejarbejde – var far, mor og arving godt trætte i hovederne. Vi tog en pause på en parkeringsplads hvor arvingen kunne få sin godnatmælk. Imens gemalen fandt de bedste hindbær vi længe har fået. Pausen var kun lige omkring 10 minutter, men de var givet godt ud – efter lidt godnat sang, sov arvingen de sidste 2 timer op til hytten.

Vores hytte havde den smukkeste udsigt (se det øverste billede) så når nu vi havde de stille stunder når arvingen sov var det bestemt ikke den dårligste at se på.

Skøn norsk natur

When in Norway

Når man er I Norge så skylder man sig selv at komme ud i naturen! Jeg er vokset op med bjergvandring, men det ee mange år siden… Det er en forholdsvis ny disciplin for gemalen der indtil denne ferie har gået i 2 bjerge (med mig, de sidste 2 år) og med en arving der skulle bæres skulle vi ikke ud på dagsrejser. Heldigvis er det også til at finde mindre og lettere ture, så dem prøvede vi nogle stykker af. Indimellem blev vi testet lidt (grundformen kunne måske have været bedre) men for syn som det her, så var det helt okay – og man føler sig pænt sprød bagefter!

Udsigt over Hardangervidda fra Falkenuten

Arvingen blev båret på ryggen, i en bærestol (mere om den i et senere indlæg) vi skiftedes til det. Arvingen har rundet de 10 kg og stolen vejer også lidt, så det var en væsentlig ekstra vægt man lige spændte på ryggen der.

Men arvingen havde en fest på ryggen af os. Han “gyng-gangede”, aede vores hår, spiste blåbær og multebær (og efterspurgte dem gerne, han lurede hurtigt at der var lækkerier på de små grønne buske) og smilede, grinede og vinkede til alle vi mødte.

Mor og arving i højt humør

Ikke alle dage foregik i fjeldet. Én dag tog vi en køretur ind over Hadangervidda mod Rjukan og gjorde holdt ved Møsvatn, hvor vi så på dæmning og smed sten i vandet. Eller det var planen, arvingen ville hellere spise dem…

Ikke alt mad blev medbragt hjemmefra, de lokale “specialiteter” blev indkøbt og spist. Mine barndomsminder indeholder myseost (den brune gedeost), lefser med smør og sukker, Gjendekiks og Henning Olsen is i 2 liters bøtter. Det hele blev prøvet igen og introduceret til gemalen og arvingen. Arvingen er altædende og spiste af det hele. Især Gjendekiks og myseost var et hit. Osten blev spist uden brød og efterspurgt så snart han kunne se den

Mum mum mum

Tirsdag da vi skulle hjem igen havde vi god tid, vi skulle være tjekket ud senest klokken 11 men skulle først sejle 17.30 så vi tog det stille og roligt nedad med gode pauser på nogle af de fine rastepladser. Da vi kom til Larvik kørte vi ned til en lille lystbådehavn som viste sig at ligge lige ved en strandpark og en hyggelig lille café i historiske omgivelser, hvor overskuddet gik til at istandsætte og vedligeholde huset den lå i – Tollerodden. Det kunne jo ikke være bedre for arkitekten. Vi spiste rømmevafler (arvingen har udviklet en stor glæde over marmelade, så han spiste marmelade med vaffel) og hyggede der indtil vi kørte til færgen, i god tid for at være sikre på at få en god plads igen.

Den viste sig så at være en time forsinket, så det blev til næsten 3 timer på Larvik havn. Heldigvis fandt vi en skyggeplads hvor vi kunne ligge tæppet ud, med snacks og legetøj til at klare ventetiden. Desværre skred tidsplanen og arvingen endte med at blive noget for træt og trist og havde svært ved at finde ro. Til sidst fik gemalen ham til at sove de sidste par timer inden vi ramte Danmark. Vi var af færgen 23.30,det skulle have været 21.15, så vi var meget glade for kun at skulle til Sæby hvor vi alle tre gik på hovedet i seng.

Bortset fra hjemrejsen har vi haft en skøn ferie. Gemalen er blevet helt bidt af Norge og jeg nød gensynet. Det bliver nok til mange mange turer derop i fremtiden.

Strandtur

11. juli, 2018

Da jeg var barn og boede i Randers, var det at komme til stranden helt magisk – vi skulle køre noget, så det var en weekend dag og familieudflugt og ja – noget helt særligt.

Da vi flyttede til Nordjylland, endte vi med at vi i en kystby, med kun 5 minutter til stranden og det blev lige pludselig en hverdags ting, og noget man altid kunne gøre. På en måde mistede strandturen sin særlighed og det var ret tydeligt at jeg mest kom på stranden i de første år, derefter døde det lidt ud.

Nu er jeg jo flyttet “tilbage” så jeg er lidt spændt på om strandturen bliver lige så magisk for arvingen som den var for mig dengang. Han har jo selvfølgelig fordelen af at have bedsteforældre der bor tæt på stranden (begge hold) så mon ikke også de skal sørge for mange ture til hawæ’ (på godt nordjysk) i fremtiden.

I dag tog vi til Fjellerup strand, med et par gode venner og deres piger. Frokosten blev pakket med og desserten købt derude (man får KÆMPE is når man køber is i Fjellerup).

Arvingen fik plasket lidt, gravet i sand, spist SANDwich (med ekstra sand) og hygget rigtig godt og grundigt. Han spiste af mors og fars is med sin egen ske og blev beskidt alle steder hvor det var muligt.

Sandleg (uden ble i sandet)

Indtil videre tror jeg arvingen er fan af det der strand der.

Glad sommerfyr på vej efter is

Vi har 3 ugers sommerferie nu her og nyder freden og roen til bare at tage én dag ad gangen. Vi hygger med lange morgener i sengen, gåture til at falde i søvn på og hygge med legetøjet på gulvet. Det at have ferie har en helt helt anden betydning nu hvor arvingen er kommet til og det at have fri betyder ekstra tid samme med ham (og gemalen selvfølgelig også)

Ferien byder dog også på udfordringer, for nu skal det være slut med natamninger. Arvingen har ikke helt forstået at han ikke har brug for dem mere. I hverdagen har jeg ikke orket at indføre stop – der betyder en nat uden søvn lidt for meget. Men nu har vi tid, også til at tage en lur midt på dagen hvis natten har været hård. Så kryds fingre for os – det kunne være rart at begynde at kunne sove hele natten igen.

Strandtur

19. maj, 2018

Vi tager endnu en weekend i det nordjyske, mindstesøsteren bliver 18 år og der skal fejres. Men først i morgen, vi bestemte os bare for at tage herop i dag, for ikke at skulle køre frem og tilbage samme dag. Vi bliver til mandag formiddag, så går turen hjemad igen.

Efter den varme køretur herop blev vi enige om at gå en tur til stranden i det fine vejr. Det var arvingens første tur til stranden og det er godkendt – især leg i sand er et hit!

Vi startede med at prøve at soppe lidt, set i bagklogskabens ulideligt klare lys var det måske ikke så smart – det gav våde bukser som derefter blev klinet ind i sand. Arvingen var lidt skeptisk til at starte med, men efter kort tid blev der plasket vældigt med fødderne.

Sopperi i hawæ’ (læs: havet)

Bagefter satte vi os og gravede i sandet, det løb igennem fingrene og var noget så sjovt. Så godt at man faktisk lige var nødt til at smage på det… To gange…

Sandleg – jeg har i øvrigt en frisør tid på fredag, så jeg kan få gjort noget ved den udgroning 😳

Da vi kom tilbage til sommerhuset blev badebassinet fyldt og vandlegen fortsatte, med sjask og pjask. Så kunne alt sandet også lige blive skyllet af.

Kristi-flyvfart i det nordjyske

12. maj, 2018

Kristi Himmelfarts ferien blev for vores vedkommende brugt i svigerforældrenes sommerhus, som vi er så heldige at få lov at låne gang på gang – det gør det lettere at tage en tur nordpå ind i mellem.

Vi kørte op onsdag efter arbejde, der var dog ikke en succes med arvingen, der ikke var begejstret for en køretur efter en hel dag i vuggestuen, det gør vi nok anderledes en anden gang.

Torsdag delte vi os op, gemalen tog ud og “mandede den” med træfældning, mens arvingen og jeg både hyggede med Bedste i sommerhuset og et smut over for at se onkel og farfars nye sommerhus de er ved at sætte i stand. En tur ned og sige hej til min farfar blev det også til, han har tilbragt noget tid på et plejehjem, så han fortjente et besøg af oldebarnet. Han er heldigvis hjemme igen nu.

Fredag blev blandt andet brug på Sindal Marked. Jeg har giftet mig ind i en familie der altid har været ret pjattede med det der med at tage på marked. Jeg har aldrig rigtig forstået fascinationen, men tager med på ét om året uden (alt for meget) brok. Markedet er som sådan nogen er, men jeg fik købt nogle knapper som bliver givet videre til at sætte i noget af alt det lækre strik arvingen får.

Cool markeds dude, med helt nye solbriller fra farfar

I dag har vi slappet af, læst lidt bøger og leget i arvingens bold-bassin (fint lille badebassin med bolde i, det var ikke varmt nok til vand så vi nøjedes med boldene) til eftermiddag fik vi besøg af Bedste og Oldemor inden vi pakkede sammen og kørte hjem til det østjyske

Sommerhushygge

Nu sover arvingen og vi har placeret os i sofaen for at se Melodunte grandprix og heppe på vores (super) lokale deltager. I morgen skal der ordnes alt muligt praktisk inden en ny uge står for døren, med arbejde og vuggestue. Men også med besøg af mormor, børnegudstjeneste til Kirkens fødselsdag og så fejring af mindste moster der bliver 18 lige om lidt.

Ferie i det danske

15. august, 2017

Som tidligere beskrevet har vores ferie planer for i år, ændret sig på grund af arvingens ankomst. Det blev til den korte uge i Harzen i slutningen af juni, og så et par uger her i slutningen af juli, hvor gemalen havde ferie (og jeg barsel)

Den første uge, lånte vi mine forældres autocamper, til en tur mod vest. Planen var oprindeligt at starte omkring Hanstholm og så køre nedad og ende ved Bork Havn ved Ringkøbing Fjord. Planerne blev dog ændret undervejs, men det er friheden ved at være afsted i autocamper og ikke have nogen faste aftaler.

Vi lagde fra land her fra Langå søndag middag, da gemalen fik fri. Turen gik til Sæby til mine forældre, hvor vi pakkede fra vores bil over i camperen, og hyggede lidt med familien – de bød på aftensmad inden vi hen ad aften (i silende regn) lagde fra land og kørte mod Hanstholm, hvor vi fandt overnatning på en “mini-camping” ved en fiskesø.

Derefter kørte vi helt mod vest og ind i National Park Thy, og lavede små stop undervejs. Først ved Stenbjerg Landingsplads, derefter ved Lodbjerg Fyr (med en afstikker til Lodbjerg Kirke – for min skyld) og endelig en tur omkring Agger.

Stenbjerg Landingsplads

Den lille bitte Lodbjerg Kirke

Hen på eftermiddagen kørte vi til havnen på Jegindø, for at slå “lejr for natten” – her kunne vi holde med camperen helt ned til stranden, med udsigt over Limfjorden og den lille fine havn.

Tirsdag besluttede vi, at istedet for at køre længere syd på, ville vi hellere en tur til Mors. Her tog vi en tur til Ejerslev Havn på den nordlige del af Mors, hvor gravning efter Moler har skabt en Lagune lige ved havnen. Et fint udgangspunkt for en gåtur, i en længde jeg også kunne være med på.

Vi kunne selvfølgelig ikke nære os og skulle lige kigge efter lidt mulige fossiler i leret, gemalen satte jagten ind efter en skildpadde som det mindste. Vi havde dog ikke heldet med os.

Vuffen tager en pause i skyggen, selvfølgelig ved siden af det tæppe vi havde lagt ud til hende – ved slet ikke hvorfor vi prøver.

Lagunen ved Ejerslev havn

Denne ferie blev igen meget rolig, i forhold til hvad vi plejer – så der blev læst bøger, taget middagslure og hygget med vuffen.

Onsdag kørte vi til Thise, for lige at besøge ostebutikken på mejeriet der, for så at tage færgen over til Hvalpsund og køre derfra til Rebild. Et par venner var på camping med deres drenge i Rebild og vi blev enige om at det kunne være hyggeligt, hvis vi sluttede os til dem for et par dage.

Inden vi ramte campingpladsen, blev der dog lige tid til en tur i Thingbæk Kalkminer. Onsdag og torsdag blev til afslapning og hygge med vennerne på campingpladsen, med et par småture ud i skoven og Rebild Bakker. Inden vi fredag vendte autocamperen mod nord og kørte op og afleverede den til mine forældre igen.

Ved Thise mejeri

I kalkminen

På tur i skoven

Et par af de mange får i Rebild Bakker – de var dog ikke så imponerede over vuffen

Efter at have afleveret camperen, kørte vi til mine svigerforældres sommerhus, nord for Frederikshavn. Vi have fået lov at låne det i en uges tid, så ferie afslapningen kunne fortsætte kombineret med muligheden for at se familie og venner.

Lørdag satte gemalen mig af hjemme hos mine svigerforældre, min svigerinde havde arrangeret et lille hyggeligt babyshower for mig, med et par af mine veninder, min mor, moster, mindstesøsteren og svigermor.
Jeg havde allerede i starten af graviditeten sagt at jeg ikke var interesseret i et babyshower og sagt til gemalen at hvis nogen skulle få den idé skulle han lukke den ned med det samme. Han hørte så tydeligvis ikke efter, for han havde været med på at få det arrangeret. De havde dog fanget hvilken del af babyshoweret jeg ikke er fan af – det her alt for amerikaniserede med underlige lege og alt for dyre gaver, alt sammen i en sky af lyseblåt (eller lyserødt til en pige) – så det var skåret helt væk, og det var til gengæld en hyggelig eftermiddag med kaffe, kage og massere af snak. Så alt var tilgivet – og jeg var virkelig taknemmelig over at de ville arrangere det for mig 🙂

Resten af ugen gik stille og roligt, tirsdag var vi en tur i Hjørring, for at lænse kontoen og dermed afhente “ekvipagen” til arvingen. Indkøb af barnevognen blev foretaget i Hjørring fordi vores gamle underbo arbejder der, og det gav sådan en dejlig rabat 🙂 Det gjorde så også at vi godt kunne se det krævede en ekstra tur til hjem, for sådan en vogn (+ de øvrige indkøb) fylder alligevel en del – oven i ferieoppakningen. Heldigvis passede det sammen med at vi onsdag havde fødselsforberedelse i Randers og at jeg derfor havde lagt et besøg ved lægen ind samme dag. Så det blev lidt ekstra kørsel med en tur til Randers og tilbage til Nordjylland igen, men vi ville lige vride det sidste ud af ferien – og samtidig kunne vi på den måde nå at fejre min fars fødselsdag om fredagen, inden vi kørte hjem samme aften.

Alt i alt en hyggelig og afslappende ferie – ikke så indholds- og oplevelsesrig som de plejer, men efter omstændighederne rigtig dejlig. Og så er vi dybt taknemmelige over at være så heldige at have forældre der vil udlåne autocamper/sommerhus til os!

Nu går vi bare og tæller dagende, snart kan de tælles på fingrene, til termin her den 28. så er det bare spændende hvornår arvingen melder sin ankomst – vi venter i spænding.